Навчально-виховний процес

 

 

 

 

 

Протягом багатьох років  педагоги закладу використовують у роботі педагогічну спадщину видатного педагога В.О. Сухомлинського. Праці В.О. Сухомлинського допомагають виховувати дітей, оскільки  твори  орієнтовані на малечу, проте і дорослим дають «поживу» для роздумів. Вони спонукають вихователів і дітей до вироблення відповідних висновків, стимулюють бажання дошкільників наслідувати вчинки героїв або, навпаки, вчиняти по іншому.

Василь Сухомлинський створив оригінальну педагогічну систему на принципах гуманізму, на визнанні особистості дитини, на яку орієнтовані процеси виховання і освіти, на творчу діяльність колективу педагогів- однодумців, батьків та вихованців.

Сухомлинський вважав, що добрі почуття мають своє коріння у дитинстві, а людяність, доброта, ласка, доброзичливість народжуються в праці, турботах, хвилюванні про довкілля.

В цьому році тиждень творчості В.О. Сухомлинського проводився за темою: «Плекання національної свідомості, прищеплення моральних ідеалів та ціннісних орієнтирів за творами В.О. Сухомлинського».

Вихователі використовували різні форми та методи роботи по ознайомленню з творами  педагога.

У нашому дошкільному закладі створено атмосферу творчості, відповідальності за результати праці, толерантрності, щирої поваги до моральних цінностей, порозуміння й доброти.

Соціальна значущість нашої роботи за спадщиною Сухомлинського запропонувати сучасній практиці ефективну модель формування в дошкільному віці основ світобачення, як системи ціннісного ставлення до довкілля і самого себе.

Ми вірімо в кожну дитину, адже ДИТИНА – безмежність Всесвіту і Природи, віримо в силу гуманної педагогіки В.О. Сухомлинського.

 

 

 

 

 

 

День рождения Солнышка

конспект доминантного занятия для детей среднего дошкольного возраста по методике Карла Орфа.

 Программное содержание: учить детей различать на слух звучание деревянных и металлических музыкальных инструментов, отображать игрой на деревянных ложках – ритмическую пульсацию, а на маленьких  деревянных ложечках с дощечками ритмический рисунок мелодии. Учить изготавливать инструменты из подручных бытовых материалов, развивать  навыки игры на них. Учить различать тембр и высоту звучания баночек водного ксилофона.

Закрепить знания об ударных музыкальных инструментах и приёмы игры на:

а) металлических музыкальных инструментах (металлофон, треугольник, колокольчик);

б) деревянных музыкальных инструментах (стукалка, большие деревянные ложки, маленькие деревянные ложечки с дощечками); на духовом музыкальном инструменте (сопилка).

Закрепить навык игры на  в оркестре и продолжать развивать умение сочетать игру в оркестре с пением. Развивать звуковысотный слух, чувство ритма, музыкально – сенсорные и творческие способности. Развивать внимание к окружающему миру. Воспитывать чувство коллективизма при выполнении общих действий.

Предварительная работа: знакомство с ударными музыкальными инструментами (деревянные и металлические) и духовым инструментом (сопилка). Обучение игре на них. Знакомство с подручными бытовыми материалами и со способами использования их в качестве инструментов для имитации звуков природы; изготовление из них музыкальных инструментов, бобовые и макаронный маракасы. Разучивание песни «Колючий дождик» Аллы Автодьевой. Разучивание игры «Чух – чух, паровозик». Разучивание музыкально – ритмических номеров: «Стуктики – туктики».

«Хлоп – хлоп, ложки!», «Раждужная симфония», «Деревянно – металлический оркестр «С днем рождения!».

Материалы: письмо от Солнышка; ударные музыкальные инструменты: деревянная группа (ложки, маленькие ложечки и дощечки, стукалка);

металлическая группа  (металлофон, треугольник, колокольчик); шумовые  музыкальные инструменты: бобовые и макаронный маракасы; водный ксилофон; сопилка; инструменты из подручного материала – полиэтиленовые султанчики, целлофановая бумага, орехи, стаканчики с водой, трубочки; декорации: леса, цветочной поляны, ручейка; солнышко, тучка; угощение для детей.

Действующие  лица (взрослые): Зайчик, Радуга, Матрешка. Солнышко, Тучка (за ширмой)

Литература: Журнал «Музичний керівник» №3 (березень)2011 р.; статья «Мовленнєві та музично – рухові вправи за системою Карла Орфа»;  брошюра «Використання системи «Елементарного музикування» Карла Орфа в освітньому процесі дошкільного навчального закладу».

Стаття «Сутність музично – педагогічної концепції Карла Орфа» «Особливості «Орфівського оркестру»; «Музика літа»;

«Палітра педагога» №4 2007 р. стаття»Використання системи Карла Орфа на музичних заняттях»

Ход занятия:

Музыкальный руководитель: Доброе утро, ребята!

Вы в хорошем настроении?

Я ждала вас с нетерпением!

Проходите, пожалуйста, в музыкальный зал!

Под спокойную музыку дети заходят в музыкальный зал

Музыкальный руководитель: Дети, сегодня утром в музыкальном зале, я увидела Солнечного зайчика. Он прыгал по ковру, по стульчикам и исчез. А потом на одном из стульчиков, я нашла вот это необычное письмо. Дети, как вы думаете, от кого Солнечный зайчик принес письмо? (предположения детей).

– Да, это письмо от Солнышка. Солнышко приглашает нас всех на свой день рождения. А знаете ли вы, где живет Солнышко? Солнышко живет далеко в лесу, за Лучистым пригорком.  Дорога туда далека и нелегка, но очень интересна. А отправимся мы в лес на поезде, поехали?

Музыкально – ритмическая игра «Чух – чух, паровозик»

Музыкальный руководитель: Станция «Лесная»

Звучит музыка леса(пение птиц, журчание ручья, шум ветра и т.д.)

Вот мы свами и в лесу. Прислушайтесь, ребята, к звукам природы. Какие звуки вы слышите?(ответы детей). Скажите, ребята, а можно ли изобразить эти звуки с помощью наших инструментов? Возьмите их, пожалуйста.

– Послушайте, как шелестит трава (дети шелестят бумагой)

– Как качаются от ветра и шелестят листьями деревья (дети шелестят султанчиками из полиэтилена)

– А еще в лесу что-то шуршит (бобовые и макаронные маракасы)

– Звенит (колокольчик)

– Стучит (орешки и стукалка)

– И свистит (сопилка)

– Гудят пчелы, шмели, жуки.(дети выполняют звукоимитацию «дги», «дз», взмахи руками и бегут на стульчики)

За дверью слышится деревянный стук.

Музыкальный руководитель: Слышите, ребята, какой-то интересный звук в лесу? А как вы думаете, ребята, это звук деревянный или металлический? (деревянный)

Под веселую музыку заходит Зайка, он пританцовывает и стучит деревянными маленькими ложечками, у него в руках корзинка с ложечками для детей.

Зайка: Здравствуйте, ребята!

Я – Зайка – сыграйка!

Веселый Зайчишка – постучишка!

Люблю я танцевать,

В стуктики – туктики играть!

Музыкальный руководитель: Зайка, а что такое стуктики – туктики?

Зайка: А это такие маленькие ложечки.

Музыкальный руководитель: А, ребята знают, из какого материала они сделаны, правда, ребята?

Дети: Из дерева.

Зайка: Верно! Мне Мишка из дерева их вырезал, чтобы я мог на них играть! А, что вы в лесу делаете?

Дети: Идем на день рождения к Солнышку! Оно живет далеко в лесу, за Лучистым пригорком.  А ты знаешь, где это?

Зайка: Знаю и обязательно вам покажу. А вы со мной в стуктики – туктики сыграете? У меня для вас тоже есть такие.

(Дети раскладывают деревянные круглые дощечки по кругу, Зайчик раздаёт им маленькие ложечки)

Музыкально ритмический номер «Стуктики – туктики» (музыка  «Летка – енька»)

Зайка: Вот, спасибо, ребята! Порадовали вы меня! Идите к тетушке Тучке, она вам укажет дорогу к Солнышку. А найдете вы тучку на Цветочной полянке. Это совсем близко, через лужок.  До свидания, ребята!

(Зайчик уходит)

Под музыку дети идут и подходят к ширме. Показывается Тучка.

Музыкальный руководитель: Здравствуй, Тучка озорная!

Тучка: Здравствуйте, ребята!

Музыкальный руководитель: Помоги нам, дорогая! Ребята идут на день рождения к Солнышку! Укажи нам, пожалуйста, к нему дорогу!

Тучка: Ой, укажу, обязательно укажу! А вы песню для меня споёте? Ох, люблю я песни слушать!

Музыкальный руководитель: Споём, ребята песню тучке?

Песня «Ах, какой колючий дождик»

Тучка: Ой, спасибо, ребятки! Какая веселая песенка! Развеселили вы меня!

На Земляничной поляне живет смешная веселушка Матрешка – хохотушка. Она покажет вам дорогу к Солнышку.

Музыкальный руководитель: А, как нам добраться до Земляничной полянки?

Тучка: Пойдете прямо, за бугорком свернете направо. Там встретите ручеек, а до Матрешки и рукой подать. До свидания, ребята, счастливого пути!

Дети идут, звучит музыка воды (булькает ручеек).  Подходят к ручейку (стол, накрытый голубой длиной тканью). На столе стоят стаканчики с водой

Музыкальный руководитель: Слышите, ребята, как журчит ручеёк? А вы так сможете изобразить этот звук? Покажите как!

Водный ансамбль «Буль – булька»(участвуют 5 человек) Дети булькают под музыку. Остальные дети в это время перепрыгивают через ручеёк и садятся на стульчики.

Звучит музыка, появляется Радуга.

Радуга: Здравствуйте, ребята!

Музыкальный руководитель: Ребята, это разве Матрёшка?

Дети: Нет, это Радуга!

Музыкальный руководитель: Прошел колючий дождик, а после дождика на небе коромыслом Радуга повисла.

Радуга: Радость, видите, какая!

В небе радуга сияет!

Краски дивной красоты

У небесной радуги!

Семь цветов сложите вместе

Словно ноты в дивной песне!

Здесь и Солнце в желтом цвете.

Зелень всех лесов планеты.

Синь небесной глубины, фиолетовые сны

Семь цветов, как семь чудес

В радуге собрались, чтобы этой красотой

Люди любовались!

Музыкальный руководитель: Скажи, Радуга, а ты любишь музыку?

Радуга: Да, я очень люблю музыку!

Музыкальный руководитель: Сейчас дети исполнят для тебя «Радужную симфонию» на инструменте, который очень похож на тебя – посмотри!

(снять ткань с баночек)

Радуга: Ой, и правда – здесь все цвета. А как вы называете этот чудесный инструмент?

Дети: Водный ксилофон!

Радуга: я с удовольствием послушаю!

«Радужная симфония»

(Дети играют на баночках, наполненных закрашенной цветами радуги водой.

Вода в баночках разного уровня – от меньшого к большему)

Радуга: Спасибо вам, ребята, за такую волшебную музыку! Мне пора, до свидания!

Радуга уходит в противоположную сторону и одновременно в зал заходит Матрешка.

Музыкальный руководитель: А вот и Матрёшка!

Матрёшка: Здравствуйте, ребята! Я обязательно покажу вам дорогу к Солнышку! А вы со мной на ложках поиграете?

Матрёшки, выходите,

Ложками стучите

Будем в ложки мы стучать,

Будут ложки танцевать!

Музыкально ритмический номер «Хлоп –хлоп, ложки»

Матрёшка: Ой, как весело! Матрёшки, вы здорово стучите в ложки!

Я готова показать вам дорогу к Солнышку, а что вы ему подарите?

Музыкальный руководитель: Мы приготовили для Солнышка Музыкальный номер – деревянно – металлический оркестр.

Матрёшка: Это будет чудесный подарок! Вы уже совсем близко с Лучистым пригорком. Пойдемте, я вас провожу… Вот мы и пришли, здесь живет Солнышко!

Звучит музыка, появляется Солнышко

Солнышко: Здравствуйте, ребята! Мне очень приятно вас видеть!

Музыкальный руководитель: Солнышко, мы пришли поздравить тебя с днем рождения! Ребята приготовили для тебя музыкальный номер. Послушай, пожалуйста!

Деревянно – металлический оркестр  «С днем рождения»

Солнышко: Спасибо вам, ребята! Мне очень приятно получить от вас подарок – такой замечательный оркестр! А у меня для вас – угощение!

(Музыкальный руководитель берёт из – за ширмы корзину с печеньем)

– Будьте здоровыми и счастливыми!

Дети: Спасибо, Солнышко!  До свидания!

Музыкальный руководитель: А теперь нам пора возвращаться в детский сад.

Звучит музыка «Паровозик», дети становятся паровозиком и «уезжают» из зала.

  В своей практике музыкальный руководитель  ДДУ использует креативную методику Карла Орфа. Она ценна тем, что дает возможность максимально распознать способности и интересы ребенка.

С помощью элементарного музицирования на простых (и в том числе – самодельных) шумовых инструментах зарождается органичная взаимосвязь музыки, движений и речи. Главной целью методики является развитие индивидуальных способностей ребенка. Методика дает возможность для творческого полета фантазии, для раскрытия в ребенке таких важных качеств, как находчивость, креативность, успешное коллективное взаимодействие. Элементарное музицирование, включая простые музыкально – ритмические  упражнения (притопы, хлопки, удары кулачками и пальцами), помогает развить слух, внимание, чувство ритма, быструю реакцию на начало и окончание музыкального произведения, смену характера музыки. Благодаря этому ребенок воспринимает музыку через движение.

Используя эту методику, музыкальный руководитель имеет возможность  наблюдать  увлеченность детей, их постоянное желание играть, танцевать, петь. Элементарное музицирование со всеми его методами имеет большое значение в музыкальном воспитании детей. Оно несет радость, чувство постоянного праздника, игры. Музыкальные инструменты украшают жизнь ребенка, вызывают стремление к творчеству, которое можно развивать не только в детском учреждении, но и в семье.

ЗБЕРЕЖЕМО ТРАДИЦІІ

Кожна людина неповторна. І кожна  веде свій рід від своїх батьків, від землі, де народилася. Українська родина і в наш нелегкий час здатна вижити і духовно відродитися, і в цьому їй  допомагає давня культура рідного народу. Знайомство зі звичаями та традиціями починається у сім’ї. Саме родина, дотримуючись певних народних свят та обрядів, тих неписаних законів, якими керуються і в найменших щоденних, і в найбільших всенаціональних справах, передає їх знання дитині.  Недаремно українці кажуть: «Від родини йде життя людини».

Любов до свого народу, до своєї землі витікає із знання народних традицій, звичаїв, із знання народної  творчості.

Той, хто дотримується народних звичаїв, непереможний. Він завжди здатний відстояти свою гідність – як людську, так і національну. Народна педагогіка вчить, що той, хто відрікся від свого минулого, від традицій свого народу, не має майбутнього.

Педагогічне значення народних традицій полягає в тому, що це результат виховних зусиль протягом багатьох поколінь. Народні традиції виступають важливим засобом виховання, який охоплює всі сторони життя народу.

Добрі традиції не повинні зникати, і саме від нас, батьків та вихователів, залежить, чи збережемо їх, чи зможемо передати наступним поколінням.

Сам процес ознайомлення дітей з народними традиціями та звичаями має бути цікавим, змістовним і не перевтомлювати малят.

У наш час батьки зайняті забезпеченням сім’ї, створенням матеріального благополуччя і мало уваги приділяють культурному та духовному розвитку своїх дітей. Сьогодні тільки дитячий садочок може допомогти батькам звернути увагу на своїх дітей, направити та пробудити в них бажання до відтворення народних та сімейних традицій.

Наш садочок «Журавлик»  приділяє значну увагу цьому аспекту. Проводяться спеціально організовані заняття з народознавства, які проходять у «Світлиці». На них діти знайомляться з побутом українського народу, його ремеслами.

А ще «Журавлик» відомий розвагами та святами в народному стилі для дітей та дорослих. Це і виставки творчості,приурочені до народних свят, і вечорниці, і тематичні святкові ранки.

 

РУШНИК-РУШНИЧОК

народознавча  розвага  з  елементами художньої  праці.

Мета: Розкрити уявлення дітей про рідний край Україну. Знайомити дітей з одним із видів народно-декоративного мистецтва – вишивкою. Продовжувати знайомити дітей з українськими національними звичаями, традиціями і обрядами, використовуючи український фольклор – прислів’я, приказки, вірші, легенди, ігри. Знайомити з національними символами та оберегами (вишитий рушник, символіка кольорів, елементів, візерунків). Знайомити дітей – з процесом вироблення тканини для вишивання. Закріпити знання лікарських рослин, рослин-барвників. Виховувати шанобливе ставлення до українських національних обрядів, традицій.

Обладнання: магнітофон, запис української народної музики, “Пісня про рушник” А.Малишка; інтер’єр сільської хати; вишиті рушники (хрестом, гладдю, низинкою, хліб-сіль на вишитому рушнику; засушені льон, конопля; зразки вовни, клаптики шерстяної тканини; ліжник, верета, хідник; портрет Т.Г. Шевченка;  гра “Летів голуб”;  прислів’я, приказки, вірш, легенда про рушник; засушені лікарські рослини (калина, звіробій, липа, м’ята, часник, цибуля…); баночки з відварами рослин-барвників; пісня “Грицю, Грицю!”; кошик; поробки з тканини на ниточках; пригощання.

Хід заняття:

Звучить тиха українська народна музика. Тітка ставить у піч пиріжки.

Тітка Мира.  Випікайтесь пиріжки. Скоро до мене гості завітають. (заходять дівчата).

Дівчата. Добрий день, тітко Мирослава!

Т.М.  Добрий день, мої хороші! Я вже не можу вас дочекатись. А де ж це ви своїх хлопців загубили?

1 дівчина.  Вони на полі забарилися, але скоро будуть тут.

2 дівчина. Тіточко, сьогодні у вашій світлиці так затишно, гарно!

3 дівчина.  А який смачний запах іде  печі…

4 дівчина. А скільки красивих вишитих рушників навколо!…

Т.М.  Спасибі, любі мої. Це ж я для вас так старалася.

5 дівчина.  Дівчата, а давайте заспіваємо нашу “вишиваночку”.

Співають: “Вишиває нам бабуся рушники,

Я й собі отак навчуся залюбки.

Мамі вишию на блузі геть усі

Геть усі квіточки оті,                      2 р.

Що в лузі у росі…

(з галасом заходять хлопці)

Хлопці.  Добридень, тітко Ммрослава!

Т.М.  Добридень, парубки. А де ж це ви пропадали так довго?

Хлопці співають:

“Ой на горі та й женці жнуть,

А попід горою яром – долиною

Козаки йдуть

Гей долиною, гей широкою

Козаки йдуть”

Т.М.  Ось чому ви забарилися, завзяті женці. Бачу ще й обжинок із собою прихопили, мабуть, добре посвяткували на полі. А чому ж це ви перев’язали свій сніп вишитим рушником?

1 хлопчик.  З давніх-давен на Україні існував звичай: по закінченні жнив останній сніп перев’язували вишитим рушником і урочисто з піснями несли в село. Чи не так, хлопці-козаки?

Т.М. Ось воно що. Діти, пригадайте і скажіть, який хороший звичай зустрічати гостей споконвіку існує в нашого народу?

Діти.  Подавати на вишитому рушнику гостям хліб і сіль.

Т.М.  Спасибі, що нагадали мені про це, я трохи не забула, що до мене сьогодні теж гості завітали. (Т.М. бере зі столу хліб-сіль на вишитому рушнику).

Ласкаво прошу! Дорогі гості! Вітаю всіх вас у своїй господі, зичу вам здоров’я, добра та всякого гаразду. Заходьте, будь-ласка, ближче. Уважно роздивіться довкола. Яких речей найбільше у моїй світлиці? (вишитих рушників). Як ви думаєте, для чого мені так багато вишитих рушників?

2 хлопчик. Рушники – це обереги нашого дому, нашому родини. Вони захищають від зла, лиха.

Дівчинка. Рушник – це обличчя оселі та її господині.

Т.М. Доторкніться своїми руками до рушників і скажіть, яка на дотик тканина, на якій вишивали ваші мами і бабусі (м’яка, тонка, гладенька, ніжна). А ви знаєте, з чого вона зроблена? (з льону, конопель). Спочатку насіння льону сіють у землю, старанно доглядають й вирощують його, потім збирають (в давнину це робили вручну – жали серпами; тепер це роблять машини), сушать, обмолочують, прядуть нитки. Тчуть і відбілюють полотно і лише тоді вишивають на ньому. Подивіться – я засушила льон і коноплі, щоб показати вам, якими вони ростуть у полі. Ось звідки до нас приходять лляні та конопляні рушники і інші лляні речі (одяг, постіль,серветки). Подивіться уважно один на одного і назвіть, що з вашого одягу зроблено з льону (сорочки, блузочки, спіднички, маечки, трусики). А ось штанці у хлопців зроблено не з льону, а з шерсті. Це цупкіша й міцніша тканина, вона краще зберігає тепло, тому восени та взимку ви одягаєте шерстяний одяг. Як ви думаєте, з чого роблять шерсть? (з овечої та козячої вовни).

(діти розглядають зразки вовни, різні клаптики шерстяної тканини).

Т.М.  Діти, подивіться навкруги і знайдіть у моїй хаті інші шерстяні речі (ліжник, верети, хідники). Молодці! Наш український народ споконвіків шанував справжніх майстрів своєї справи і свого слова. Найвідомішим із них є Т.Г.Шевченко. У моїй світлиці, як і в кожній українській хатині. Теж є портрет Т.Г.Шевченка. Чи він прикрашений? (вишитим рушником). Діти, пригадайте, що ще прикрашають вишитими рушниками? (образи, портрети, квартири, музичні зали в д/с, обжинковий сніп…)  Вірно. З давніх-давен на Україні без рушників не обходилися жодні народні звичаї, обряди та свята. Які з них ви знаєте? (зустріч гостей хлібом-сіллю, народження немовлят, весілля, похорони, прощання з рідними, різдвяні та великодні свята…)

Велика наша Україна і в різних куточках вишивають по-різному, але всі рукодільниці вкладають у свої вишивки теплоту своєї материнської любові, відданість своєму народу. Тому й сила рушника – в його візерунках. Рушники можна читати, як читають книги, адже кожен елемент візерунка щось символізує. Ось подивіться на цей рушник. (показує). Що на ньому вишити? (голуби) У тих родинах, де панували злагода, доброзичливе ставлення батьків одне до одного, дітей до старших, там господиня вишивала про двоє голубків з кожного боку. Як називається шов, яким вишитий цей рушник? (гладь) Які ще ви знаєте шви? (хрестик, ланцюжок, низь).

Гра “Летів голуб”

Т.М.  Традиція вишивати рушники існує з давніх-давен. Від діда-прадіда передаються узори і вміння вишивати. Рушник – це найкращий подарунок. Про рушник складено багато прислів’їв, приказок, віршів, легенд та пісень. Можливо хтось із вас розкаже? (діти розповідають).

Діти.  Прислів’я, приказки:

Хата без рушників  – що родина без дітей.

Тримай хату, як у віночку і рушнички на кілочку.

 Вірш “Рушничок”

Маленька Оленка, Левкова сестриця,

Що голочку має – таки чарівниця.

Як голка сумна – тягне ниточку чорну,

Як голка весела – червону, проворну.

То голочка плаче, а то заспіває.

Легенда про рушник.

“Жила в одному селі мати, мала вона трьох синів, і були вони дуже працьовиті, тільки не вміли вишивати. Мама дуже любила своїх синів і вишила кожному з них по одному рушнику для того, щоб загортати у нього хліб. Коли будуть їхати в далеку дорогу. Бо хліб на рушнику життя величає і здоров’я береже. Та померла мати, а сини на її могилі білий рушник постелили. Через три дні на тому рушнику дивні квіти розквітли. Хто їх вишивав, ніхто не знає, лише вітре про те розповідає”.

Т.М.  Рушник – це символ людського щастя, і тому батьки дають його своїм дітям, коли вони вирушать у дорогу власного життя. Послухайте про це пісню.

(“Пісня про рушник” А. Малишка)

Діти, а що означає червоний і чорний кольори в українській вишивці? Червоний – це колір калини, яку здавна любили й        шанували на Україні, це любов, радість. Чорний – колір землі – годувальниці, туга, смуток, журба за рідною стороною. Ці кольори найбільш характерні для гуцульської вишивки, до них часто приєднується ще жовтий і зелений кольори.

Діти, ми вже знаємо, що рушники на Україні вишивали ще з глибокої давнини, коли не було різнокольорових фарб та барвників. Як ви думаєте, чим ваші пра-прабабусі фарбували нитки для вишивання, щоб вишити такі красиві візерунки (орнаменти)? Ви хочете про це дізнатися? Гаразд, сьогодні я відкрию вам невеличку таємницю. Подивіться уважно ось сюди (показує куточок, де висять засушені лікарські рослини: калина, звіробій, липа, кропива, деревій, м’ята, мак, часник, цибуля…)

Бачите, к багато засушених рослин знадобилось мені. Які з них ви знаєте? (діти називають).

М’ята знімає не тільки головну, але й зубну біль та більш у шлунку. Малина і кропива щедрі на цілющі соки, важко знайти хворобу, яку б не лікували малина й кропива. Всі рослини, які тут є мають чудодійні лікувальні властивості.

Але з давніх-давен люди використовували ці рослини і як природні барвники:

з відвару м’яти та кропиви – можна одержати зелений колір (показує баночки з відваром);

з відвару звіробою – коричневий;

з відвару лушпиння цибулі – жовтий;

сік калини та малини давав червоний колір.

(діти співають жартівливу пісеньку “Грицю, Грицю”).

Грицю,  Грицю, до роботи –

В Гриця прів ані чоботи.

Грицю, Грицю, до телят –

В Гриця ніженьки болять.

Грицю, Грицю, молотити –

Гриць нездужає роботи.

Грицю, Грицю, врубай дров –

Кахи, кахи, не здоров.

Грицю, Грицю, роби хліб –

Кахи, кахи, щось охрип…

Грицю, Грицйю, іди їсти –

Ой, чекайте, де б тут сісти!

Т.М.  Ой, лишенько, зовсім забула. Сьогодні ж до мене тітонька Ганна обіцяла завітати…

Хлопчик.  Не журіться. Тітко ! Ми вам не завадимо у розмові. Тільки ви нам якусь роботу дайте.

Т.М (охоплює голову руками і думає, говорячи)  Що ж мені ще треба зробити?! Ніби й чисто у моїй хаті, є хліб та й до хліба…

(Заходить заморена тітка Ганна)

Тітка Ганна. Тут я дещо для них прихопила (знімає вишитий рушник з кошика і любується) Ох і рушник, рушничок! Просто диво! Так і виспівує… Що це за фарби такі чарівні? Зараз перевіримо вашу міцність та чарівність (виймає з кошика баночки з барвниками: буряковий сік, відвар лушпиння цибулі, відвар звіробою та кропиви)

Т.Ганна. В мене є чудова ідея: дивись, скільки у нас помічників. Чи не допоможуть вони нам пофарбувати нитки та інші поробки на ярмарок. (шепоче тітці Мирі ) А ми тим часом погомонимо трішечки…

Т.М.  Діти, а й справді, допоможіть тітоньці Ганні пофарбувати нитки та тканину. Може і вам щось перепаде (діти погоджуються).

Тітка Гана роздає кожній дитині  на ниточці листочки, ягідки, яблучка, віточки з тканини і показує, як треба фарбувати: занурити клаптик тканини повністю у фарбу, побовтати його добре і, витягуючи, початок на печі, щоб висохло.

(звучить тиха українська народна музика, діти працюють, а тіточки Мира та Ганна весело шепочуться й допомагають дітям).

Т.М.  Ось і все готово. А тепер давайте помиємо руки та добре витремо їх у спеціальні рушнички –утричі.  Для дівчаток вони називались “росянички”, а для хлопчиків – “грайлики” і візерунки на них були різними.

Подивіться, як красиво зафарбувались нитки і тканина. А чим ми їх пофарбували? (діти показують і називають барвники).

Тітка Ганна.  Ну й молодці, твої помічники, кумонько! Подивись, скільки чудових речей можна одержати, фарбуючи їх природними фарбами. Як з’явлюсь, я з ними на базар, від покупців – проходу не буде!

Дівчинка. Тітко Ганно, ви ж обіцяли, що ми вам допоможемо їх продати.

Тітка Ганна.  Авжеж, мої любі, тільки з вами.

Тітка Мира.( співає пісеньку):

Замішу я тісто з білої муки,

Виліплю малятам булки й пиріжки,

Печиво та бублики, гарні калачі,

Запашні дарунки випечу в печі.

Ось уже й готові з білої муки.

Запашні, рум’яні булки й пиріжки.

Всіх я почастую ними залюбки:

Смачно пригощайтесь, любі малюки!

(т. Мира виймає з печі пиріжки в макітрі, ставить на стіл, всі сідають навкруг столу на лави і ласують пиріжками).

Тітка Мира.  Сьогодні всі: і хлопці, і дівчата попрацювали на славу, тому й заслужили мій невеличкий сюрприз. Спасибі вам, що завітали до мене в гості, не обминули моєї хати. І вам спасибі. Кумонько Ганно, що прийшли і розвеселили всіх нас. Спасибі і нашим гостям. Діти, може продамо їм наші поробки і почастуємо їх теж смачненькими рум’яненькими присішками (діти дарують свої поробки і частують гостей пиріжками).

Тітка Ганна. (сумно) Ось і розпродала я весь свій товар.

Діти. Не сумуйте, тітко. Ми ще не раз вам допоможемо.

(Діти прощаються)

Тітка Мира.  До побачення, мої солов’ята! До побачення!

 

Методичний захід  «Лялька  як персона: педагогічний підхід для соціального і психологічного розвитку дитини»  – презентація ляльки – персони – проводився з метою

втілення у практичну роботу закладу проекту «Садочок – простір дружній до дитини»,  надання практичних навичок роботи з лялькою, розширення  уявлень педагогів про можливості її використання у педагогічному процесі.

Давалося б, що нового  можна дізнатися про ляльку?  Проте вона знов і знов дивує своїм виховним  та розвивальним потенціалом. Ця улюблена іграшка малюків може стати незамінним помічником вихователя у розвитку психосоціальних навичок дошкільників. Знайомство малюків з лялькою –персоною допоможе їм виражати свої почуття й думки, спонукатиме замислюватися над несправедливою поведінкою, навчатиме толерантності та емпатії.

Методика роботи з лялькою –персоною пропонує перетворити ляльок на «маленьких людей» і через ляльку будувати діалог з дітьми. Вихователь є  посередником між лялькою і дітьми, озвучує цих чарівних персонажей, а також узагальненно передає їм висловлювання дітей.

Вихователі часто не знають, як варто говорити з дітьми про людей з інвалідністю, людей з різним кольором шкіри. Педагоги не пояснюють чому  варто  допомогати беженцям, як можна  запобігти гендерним стереотипам, чому так важливо не допустити перших проявів дескримінації, насильницьких   дій одне проти одного тощо.

Багато традиційних педагогічних підходів не дають очікуваного ефекту, діти прослухавши розповідь вихователя чи взявши участь у бесіді, часто залишаються байдужими. До того ж часто такі розмови перетворюються в недокучливе моралізування, що ніколи не приносить користі.

Невдале використанні педагогічні прийоми не лише не дають бажаного педагогічного ефекту, а що значно гірше –руйнують довіру до дорослого, заформалізують взаємини, позбавляють дитину впевненості  в тому, що вона здатна змінювати світ навколо.

Прояви довіри до ляльки як доброго друга й співрозмовника сприяє чутливість дітей до ігрових ситуацій, готовність моделювати реальність, долати стереопити. У розмовах із лялькою дитина завжди ніби піднімається вище себе самої, неначе намагається стрибнути над рівнем своїх звичайних суджень і умовиводів. Ляльки заохочують дітей розповідати про моральну поведінку їхніх однолітнків.

Хто окрім вихователів та батьків, навчить дошкільників розрізняти добро і зло, чинити по совісті, співчувати. Таким путівником у світі моральних якостей і добрих вчинків і стає лялька-персона, в умілих руках педагога ця іграшка є інструментом через которий ненав’язливо можна виховувати у малят  різні моральні якості (доброта, щірість, щедрість, чуйність).

Лялька «розповідає» на вухо вихователю свою історію, ставить запитання, а він транслірує її думки дітям. В одній історії лялька може розповісти про свій поганий вчинок, а в другій, як їй вдалося виправити ситуацію. У такій спосіб діти обговорюють  будь які питання, зокрема  проблеми співпраці, взаємодії тощо.

Які теми обговорювати

Теми для обговорення вихователь обирає із жяття дітей у группі, з батьківських підказок, із суспільно важливих подій, тощо.

Вихователь через ляльку може запропонувати обговорити такі теми:

-формування опозиції до окремої дитини;

-неуважність дитини до своїх дідусів та бабусь;

-насмішки дітей із немічної бабусі, яка проходила повз дошкільного закладу;

-ігнорування в групі новачка;

-питання бідності та соціального статусу;

-інвалідність та призвиська;

-трудноші в навчанні;

-розлучення батьків;

-втрата близької людини;

-неповна родина;

-гендерні питання;

-налагодження стосунків в дитячому колективі;

-надмірна вага та призвиська та інш.

Лялька стимулює дітей говорити про упередження, стереотипи, хибні уявлення. Завдяки цьому вихователь дізнається думки й переживання вихованців, запобігає появі проблем у майбутньому.

Як організувати роботу

  За методикою лялька приходить до дітей періодично – приблізно раз на тиждень – у чітко визначений час, але на практиці можна використвувати за потребою і періодичність корегувати в залежності від потреби.

Зустріч може проходити з усією групою аба по підгрупам, тривалість -7-8 хвилин, бажано щоб лялька зустрілася з усіма дітьми.

Для кожної ляльки розробляється паспорт з певними даними та історіями. Це порібно для цього, щоб педагоги не плуталися у деталях, коли розробляють чергову історію, одна лялька може мандрувати по всіх групах. Для різних ляльок різні базові історії.

Більшість історій якими лялька ділиться з дітьми емоційно позитивні. На кожні 3-5 позитивних історій може припадати по одній соціальні теми.

Не варто очікувати від дітей однозначно конструктивних і раціональних рішень. Інколи одне і теж питання можна розглядати упродовж двох –трьох зустрічей, але не поспішати давати дітям готові поради. До того ж ні всі проблеми однаково близьки всім дітям, однак розмова буде корисна для всіх дітей. Дітям, які вступають у розмову й діляться своїм досвідом, важливо дати зрозуміти що їм довіряють, співчувають, що навколо них люди, готові  розділити їхні переживання.

Очікувані результати

Формування здорового способу життя.Діти здатні ухвалювати зваженні рішення стосовного свого здоров’я та гігієни, суспільної гігієни та гігієни навколишнього середовища. Діти пояснюють правила  безпечної поведінки вдома та в дошкільному закладі, розуміють, що вони мають права сказати « ні» насильству, а також знають,як де і в кого отримати підтримку.

Соціальний розвиток. Діти виявляють розуміння своїх та загальнолюдських прав та обов’язків, демонструють розуміння різних культур. Діти вивчають  свої права та обов’язки в родині та в широкому колі родичів, дружні стосунки, стосунки з однолітками та в ширшій громаді, типові для їхніх власних та інших відмінних культур.

Особистий розвиток. Дитина може використовувати набуті життєві навчички для реалізації та розвитку особистого потенціалу, щоб ефективно відповідати на виклики в своєму світи. Дитина формує повагу до себе і свого тіла, дитина виражає та описує свої різні інтереси, здібності та емоції, здатна отстоювати свої права в різних ситуаціях. Дитина навчається справлятися з гнівом і конфліктними ситуаціями. Дитина опановує навички управління в середовищі ровесників та груповій роботі.

Розвиток мовлення та мислення

Дитина здатна спілкуватися впевнено та ефективно тією мовою, якою розмовляє, в широкому  діапазоні ситуацій. Використовувати мовлення для опанування низькою понять, для

дослідження і пізнання (ставлять запитання, пропонують шляхи вирішення проблеми і пояснення).Використовує мовлення, щоб описувати подібні характеристики і відмінності,аналізувати, пропонувати альтернативні шляхи вирішення проблем. Дитина здатна використовувати мовлення, щоб вислвити свої міркування, а також  аби отримувати, обробляти і використовувати інформацію для навчання, зіставляти, порівнювати і класифікувати, ставити запитання і шукати пояснення,пропонувати шляхи вирішення проблеми, альтернативні варіанти, планувати послідовність кроків у виконанні певного завдання.

Література:

ВМДЗ№5*2017, Інтернет, матеріали тренінгу «Садочок – простір дружній до дитини», «Ляльки з особливими історіями (ляльки –персони): методика соціального та психологічного розвитку дитини. Методичний посібник для педагогів і тренерів., під загальною редакцією Софій Н.З.,Київ,2017

Методичний міст  з батьками  за темою: «Соціалізація особистості»

      «Сім’я – це джерело, водами якого живиться повноводна річка нашої держави. Чудові діти виростають у тих сім’ях, де батько і мати по – справжньому люблять один одного і водночас і поважають людей».

 В.О. Сухомлинський.

          З метою залучення батьків до співпраці з закладом, сприяння становленню батьківської компетентності шляхом усвідомлення і осмислення механізмів діалогічного спілкування та формування вмінь і навичок конструктивної взаємодії, надання батькам педагогічних знань з розділу БК «дитина у соціумі» у закладі проводився    методичний міст  з батьками  за темою: «Соціалізація особистості».

Його проведення сприяло критичному осмисленню стійких стереотипних установок у сімейному вихованні. Батьки разом з вихователями  розвивали  вміння будувати діалогічну взаємодію при вирішенні проблемних  ситуацій. Розвивалась педагогічна компетентність батьків.

Вихователі намагалися довести до відома батьків що сім’я – важливій інститут соціалізації особистості, перша школа людських взаємин, де діти з ранніх років засвоюють систему моральних цінностей, норм поведінки, культурні традиції народу. Батьківська любов дає людині «запас міцності», формує відчуття фізичної захищеності. Взаємодія дитини з батьками це перший  соціальний досвід взаємодії з оточуючим світом. Цей досвід закріплюється, на його основі формуються певні моделі поведінки з іншими людьми, які передаються з покоління у покоління.

Наданню практичних навичок сприяли:  проблемна гра  «Дерево змін», розумовий штурм «Я так думаю», вправи: «Попроси іграшку», «Дитина у розпачі», рефлексивна  вправа « Мікрофон».

Формы работы с использованием

массажера Су-Джок

 

 

  • Пальчиковая гимнастика в стихах
  • Автоматизация поставленных звуков
  • Использование Су-Джок шаров при совершенствовании лексико-грамматических категорий
  • Проведение звукового анализа слов массажными шариками трех цветов: красный синий зеленый
  • Использование шариков для слогового анализа слов

Хорошо развитая речь – важнейшее условие всестороннего полноценного развития детей. Чем богаче и правильнее у ребенка речь, тем легче ему высказывать свои мысли, тем шире его возможности в познании окружающей действительности, содержательнее и полноценнее отношения со сверстниками и взрослыми, тем активнее осуществляется его психическое развитие. Но  в последнее время наблюдается рост числа детей, имеющих речевые нарушения.

Поэтому так важно заботиться о формировании речи детей, о ее чистоте и правильности, предупреждая и исправляя различные нарушения, которыми считаются любые отклонения от общепринятых норм языка. На сегодняшний день в арсенале тех, кто занят воспитанием и обучением детей дошкольного возраста имеется обширный практический материал, применение которого способствует эффективному речевому развитию ребенка. Весь практический материал можно условно разделить на две группы: во-первых, помогающий непосредственному речевому развитию ребенка и, во-вторых, опосредованный, к которому относятся нетрадиционные логопедические технологии.

Одной из нетрадиционных логопедических технологий является Су –Джок терапия (“Су” – кисть, “Джок” – стопа). В конце XX века мир облетела сенсационная весть. Профессор сеульского национального университета Пак Чже Ву, 30 лет своей жизни посвятивший изучению восточной медицины, разработал оригинальный метод самоисцеления, получивший название «су джок» (в переводе с корейского «су» — кисть, а «джок» — стопа). С его помощью можно лечить любую часть тела, любой орган, не прибегая к помощи врача. Главное же заключалось в том, что неправильное применение этого метода не способно нанести организму человека никакого вреда, оно просто не дает желаемого результата.

В основе метода Су-Джок лежит система соответствия, или подобия, кистей и стоп всему организму в целом. В чем же заключается это подобие? Тело человека имеет 5 условно отдельных частей: голова, две руки и две ноги. И у кисти руки, и у стопы ноги — по 5 пальцев, которые соответствуют 5 частям тела. Это сходство наглядно можно представить, рассмотрев собственную кисть. Максимально отставленный большой палец — это голова, мизинец и указательный пальцы — руки, а средний и безымянный — ноги. Возвышение ладонной поверхности, расположенное под большим пальцем, — грудная клетка, остальная ее часть — брюшная полость. Тыльная сторона кисти — спина, а продольная линия, условно делящая кисть пополам, — позвоночник.

Особое место в методике Су-Джок отводится большому пальцу, на котором «лицо» находится на ладонной поверхности, а «затылок», соответственно, — на тыльной стороне руки.

И кисти, и стопы — единственные части человеческого тела, для которых такое структурное подобие характерно. Они являются, по мнению самого автора системы Су-Джок, «пультами дистанционного управления» здоровьем человека. Эти лечебные системы функционируют, как своего рода маленькие клиники, естественным образом излечивающие болезни тела». На кистях и стопах в строгом порядке располагаются биологически активные точки, соответствующие всем органам и участкам тела.

Следовательно, актуальность использования массажера Су-джок в логопедической коррекции у дошкольников с речевыми нарушениями состоит в том, что:

– во-первых, ребенок-дошкольник очень пластичен и легко обучаем, но для детей с речевыми нарушениями  характерна быстрая утомляемость и потеря интереса к обучению. Использование массажера Су-джок  вызывает интерес и помогает решить эту проблему;

– во-вторых,  детям нравится массировать пальцы и ладошки, что  оказывает благотворное влияние на  мелкую моторику пальцев рук, тем самым, способствуя развитию речи.

В своей практике я применяю  су-джок – массажеры в виде массажных шариков в комплекте с массажными металлическими кольцами. Шариком можно стимулировать зоны на ладонях, а массажные колечки надеваются на пальчики. Ими можно массировать труднодоступные места. Как известно, массаж – это мощный биологический стимулятор, воздействующий на функции кожи, уровень снабжения организма кислородом и питательными веществами, на сократительные способности и работоспособность мышц массируемой кисти руки, а также на эластичность суставов и связок. На кистях имеются точки (или зоны), которые взаимосвязаны с  различными зонами коры головного мозга. Поэтому, определив зоны соответствия речеобразующих органов и систем, можно воздействовать на них с целью профилактики и коррекции речевых нарушений. За речь у человека отвечают, главным образом, две зоны, находящиеся в коре головного мозга — это зона Вернике, которая отвечает за сенсорную или импрессивную речь. Т.е. эта зона отвечает за восприятие речи. И зона Брока, отвечающая за экспрессивную речь – произнесение звуков самим человеком. Из этого следует, что для стимуляции речевого развития воздействовать надо на точки соответствия головному мозгу.

По теории Су-Джок это верхние фаланги пальцев. И при массаже Су-Джок шариком особое внимание нужно уделять именно этим участкам кисти руки, но в тоже время воздействие на точки соответствия других органов благотворно влияет на самочувствие, приводит в тонус организм, поднимает настроение и, следовательно, достигается дополнительный благотворный эффект от массажа.

Виды массажеров

 

 

 

 

 

 


Приемы работы Су-Джок массажером:

  1. Массаж специальным шариком.

Поскольку на ладони находится множество биологически активных точек, эффективным способом их стимуляции является массаж специальным шариком. Шариком ребенку воздействуют на пальчики, кисти, ладошки рук, прокатывая его между ними. У ребенка повышается тонус мышц, происходит прилив крови к конечностям. Вследствие этого происходит улучшение мелкой моторики и чувствительности  конечностей ребенка.

  1. Массаж эластичным кольцом.

 

 

 

 

 

 

Пружинные кольца надеваются на пальчики ребенка и прокатываются по ним, массируя каждый палец до его покраснения и появлении ощущения тепла. Эту процедуру необходимо повторять несколько раз в день. С помощью шаров – «ежиков» с колечками детям нравится массировать пальцы и ладошки, что оказывает благотворное влияние на весь организм, а также на развитие мелкой моторики пальцев рук, тем самым, способствуя развитию речи.

 

 

Ежик колет нам ладошки,

Поиграем с ним немножко.

Ежик нам ладошки колет –

Ручки к школе нам готовит.

Мячик-ежик мы возьмем, (подбрасываем мячик вверх)

Покатаем и потрем. (прокатываем между ладошек)

Вверх подбросим и поймаем, (опять подбрасываем мячик)

И иголки посчитаем. (пальчиками мнем иголки мячика)

Пустим ежика на стол, (кладем мячик на стол)

Ручкой ежика прижмем (ручкой прижимаем мячик)

И немножко покатаем… (катаем мячик)

Потом ручку поменяем (меняем руки)

 Бежит ежик по дорожке,  (дети катают мячик в руках)
У него кривые ножки,  
(делая движения вперед – назад)
Весь иголками оброс –  
(вправо – влево между ладонями).
Жалко ежика до слез.

 

 

Массаж позволяет активизировать межполушарное взаимодействие, синхронизировать

работу обоих полушарий мозга. Их содержание и ритм максимально приближены к характеру самого движения, чтобы у ребенка возникал конкретный образ. Вначале дети выполняют упражнения, молча, по показу, затем, по мере формирования правильного произношения, проговаривают текст. Позже они произносят тексты самостоятельно.

Массажировать следует не только кончики пальцев, а всю поверхность ладони. Это могут быть круговые движения шарика между ладонями, перекатывание шарика от кончиков пальцев к основанию ладони, вращение шарика кончиками пальцев, сжимание шарика между ладонями, сжимание и передача из руки в руку, подбрасывание шарика с последующим сжатием между ладонями и т.д.

Формы работы с использованием массажера Су-джок разнообразны и применяются в  логопедической практике при выполнении пальчиковой гимнастики, автоматизации звуков, звукового и слогового анализа слов, совершенствовании лексико – грамматических категорий, развития памяти и внимания.

Пальчиковая гимнастика в стихах с применением Су-Джок шарика – уникальное средство для развития речи ребенка. Дети любят играть  шариком с колючками. Прокатывая его между ладонями, они массируют мышцы руки. Дети повторяют слова и выполняют действия с шариком в соответствии с текстом:

Я мячом круги катаю,

Взад  – вперед его гоняю.

Им поглажу я ладошку.

Будто я сметаю крошку,

И сожму его немножко,

Как сжимает лапу кошка,

Каждым пальцем мяч прижму,

И другой рукой начну.

При массаже пальцев эластичным кольцом, дети поочередно надевают массажные кольца на каждый палец, сначала на правую затем на левой руке, проговаривая стихотворение пальчиковой гимнастики.

Раз – два – три – четыре – пять, (разгибать пальцы по одному)

Вышли пальцы погулять,

Этот пальчик самый сильный, самый толстый и большой.

Этот пальчик для того, чтоб показывать его.

Этот пальчик самый длинный и стоит он в середине.

Этот пальчик безымянный, он избалованный самый.

А мизинчик, хоть и мал, очень ловок и удал.

2.Автоматизация  поставленных звуков.

Чтобы процесс массажа не показался детям скучным, используется стихотворный материал, и одновременно с массажным эффектом происходит автоматизация поставленного звука в речи. При работе с определённым звуком во время массажа, проговаривается соответствующее этому звуку стихотворение. И помимо воздействия на зоны соответствия и массажного эффекта, влияющего на развитие мелкой моторики, которые в совокупности стимулируют речевое развитие, происходит автоматизация поставленного звука в речи.  Ребенок поочередно надевает массажное кольцо на каждый палец,  одновременно проговаривая стихотворение на автоматизацию поставленного звука

На правой руке:

Этот малыш-Илюша,   (на большой палец)

Этот малыш-Ванюша, (указательный)

Этот малыш-Алеша,    (средний)

Этот малыш-Антоша,  (безымянный)

А меньшего малыша зовут Мишуткою друзья. (мизинец)

На левой руке:

Эта малышка-Танюша, (на большой палец)

Эта малышка-Ксюша, (указательный)

Эта малышка-Маша, (средний)

Эта малышка-Даша, (безымянный)

А меньшую зовут Наташа, (мизинец)

 

  1. Использование Су-Джок шаров при совершенствовании лексико-грамматических категорий.

Упражнение «Один-много». Логопед катит «чудо-шарик» по столу ребенку, называя предмет в единственном числе. Ребенок, поймав ладонью шарик, откатывает его назад, называя существительные во множественном числе.

Аналогично проводим  упражнения «Назови ласково», «Скажи наоборот».

При использовании  Су-Джок шаров для развития памяти и  внимания дети выполняют такие инструкции: надень колечко на мизинец правой руки, возьми шарик в правую руку и спрячь за спину и т.д.; ребенок закрывает глаза, взрослый надевает колечко на любой его палец, а тот должен назвать, на какой палец какой руки надето кольцо.

  1. При проведении звукового анализа слов используются массажные шарики трех цветов: красный, синий, зеленый. По заданию логопеда ребенок показывает соответствующий обозначению звука шарик.
  1. Использование шариков  при совершенствовании навыков употребления предлогов.

На столе коробка, по инструкции логопеда ребенок кладет шарики соответственно: красный шарик – в коробку; синий – под коробку; зеленый –около коробки; Затем наоборот, ребенок должен описать действие взрослого.

  1. Использование шариков для слогового анализа слов.

Упражнение «Раздели слова на слоги»: Ребенок называет слог и берет по одному шарику из коробки, затем считает количество слогов.

Это лишь некоторые примеры использования Су–Джок массажера в нашей  работе.

Следовательно, применение Су-Джок массажёров в логопедической коррекции способствует созданию функциональной базы для перехода на более высокий уровень двигательной активности мышц и возможность для оптимальной речевой работы с ребенком, повышает физическую и умственную работоспособность детей.

  Заняття з використанням нетрадиційних технік малювання

«Осіннє дерево»  – малювання жмаканим папером

Програмовий зміст: навчити дітей створювати образ осені у нетрадиційний спосіб виконання: малювання жмаканим папером; закріплювати знання кольорів (жовтий, червоний),сприяти розвитку потребі передавати враження від побаченого, формувати позитивне сприйняття навколишнього світу спонукати до елементарних творчих проявів і власного самовираження, розвивати  кольоросприняття, уяву, виховувати інтерес до малювання незвичайним засобом: жмаканим папером; викликати емоційний настрій; виховувати інтерес до природи і нахил до творчої діяльності .

Матеріал: гуашеві фарби жовтого, червоного, зеленого кольорів, аркуш паперу з силуетом дерева, фланелеграф, атрибути до казки. Казка

В. Сухомлинського «Осінь принесла золотисті стрічки».

Попередня робота: гра «Знайди однакові», розглядання  ілюстрацій «Осінь золота», перегляд м\ф «Жовтий кущ» (м\ф «Лунтик»), «Заєць Коська та струмочок», спостереження в природі, розвага «Осінь в гості до нас прийшла»? малювання овочів за допомогою м’ятого паперу.

Методичні прийоми:

В групі оформлена виставка «Ми любимо зелений колір»

Психогімнастіка «Желтая песенка»

«Жовтого кольору всюди багато –

Жовтеньке сонечко, жовті курчата,

Жовта стежинка із жовтого піска,

Жовта чупринка в рудого Славка».

На килимі стоїть фланелеграф. Вихователь пропонує заспівати пісеньку

Пісня – танок « Осінні листочки»

Я з листочками ходжу, (йдуть по колу)

Всім листочки покажу.

Ось так, ось так: (машуть в сторони перед собою)

Всім листочки покажу.

Я листочками змахну (машуть вгору-вниз )

І таночок свій почну.

Ось так, ось так: (машуть в сторони перед собою)

Я таночок свій почну.

У таночку покружусь, (крутяться)

І гостям я уклонюсь.

Ось так, ось так: (кланяються)

І гостям я уклонюсь.

Пісня скінчилась моя – (присідають і ховаються за листки)

За листки сховаюсь я.

Ось так, ось так: (виглядають з-за листків)

За листки сховаюсь я.

Вихователь: Дітки послухайте і подивіться  казку. (Показ відеопризентації по казці)

«Осінь принесла золотисті стрічки»

Ростуть над ставком дві берези. Стрункі, високі, білокорі. Опустили берези зелені коси. Віє вітер, розчісує їх. Тихо шелестять листям берези. То вони про щось розмовляють.

Однієї ночі стало холодно. На траві заблищали білі кристалики льоду. Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золотисті стрічки. Вплели берези стрічки в зелені коси. Зійшло сонце. Розтопило кристалики льоду. Подивилося сонце на берези й не впізнало їх – у зелених косах золоті стрічки. Сміється сонечко, а берези сумують.

Вихователь: Про яку пору року йдеться в казці?

Діти: Осінь.

Пальчикова гімнастика «Осінь»

«Ходить осінь

У нашому парку,

Дарує осінь

Всім подарунки:

Намисто червоні –

Горобині,

Фартух рожевий –

Осики,

Парасолька жовтий –

Тополям,

Фрукти осінь

Дарує нам».

Вихователь: Дітки, ми сьогодні з вами створимо свій осінній парк. Давайте ми сядемо за столи, подивіться у вас на столах аркуші паперу – з силуетами дерев, фарба жовтого, червоного та зеленого кольорів, але пензликів у вас на столах немає. Чому, як ви думаєте? (Відповіді дітей)

– Ми сьогодні з вами будемо малювати м`ятим папером.

(Вихователь нагадує дітям техніку малювання жмаканим папером)

Вихователь: А зараз всі почали працювати самостійно.

(Діти виконують роботу)

Вихователь: Дітки, давайте викладемо  всі свої роботи на фліпчарт  та утворимо один великий осінній парк.

(Діти викладають роботи).

Вихователь: Які чудові роботи! Парк ніби справжній.

Танок «Хоровод  з Осінню»

Осінь нам подарувала

Листя золотеньке,

У таночок дружно стали

Діточки маленькі.

 

Приспів:

Ось так, ось так,

Діточки маленькі!

Ось так, ось так,

Діточки маленькі!

 

Заховаємо листочки

І не скажемо, куди,

Пошукайте, пошукайте –

Їх нізащо не знайти.

 

Приспів.

Закружляємо, малята,

З листям золотеньким,

Зустрічайте гарне свято

Танцем веселеньким.

 

«Ялинковий хоровод»

малювання аквареллю по віску.

Програмовий зміст: формувати знання про осінні зміни в природі.

Закріпити вміння розрізняти і називати основні кольори «синій», «жовтий», «зелений».  Дати дітям знання, що зелений колір можна отримати при змішуванні синьої та жовтої фарби. Показати, що при змішуванні двох кольорів (синій + жовтий) з’являється третій (зелений). Вчити змішувати кольори за допомогою піпетки, показати послідовність дій і прийоми  змішування. Формувати позитивне сприйняття навколишнього світу; спонукати до елементарних творчих проявів власного самовираження; виховувати інтерес до образотворчої діяльності, бажання малювати. Розвивати кольоросприняття та пізнавальну активність дітей за допомогою казки та експериментальної діяльності. Розвивати дрібні м’язи рук, координацію рухів.

Попередня робота: дидактичні ігри: «Знайди однакові», «Знайди такого ж кольору», розглядання  ілюстрацій «Ялинки», спостереження в природі, розвага «Осінь в гості до нас прийшла»,  гра з піпетками, малювання «Жовті листочки», виставка «Зелений колір в наший групі».

Матеріал: ширма для настільного театру, іграшки – ялинки жовта та синя, штучна ялинка, їжачок, панорама лісу: галявина з синіми ялинками, галявина з жовтими ялинками.

Тарілочки з жовтою та синьою фарбою, піпетки, ємкості з водою, пензлики,  восковий малюнок.

Хід:

Звучить фонограма «Звуки лісу»

Вихователь: Здраствуйте, малята, зараз я розкажу  казку, яка сталась у  лісі.

Але спочатку ми пограємо пальчиками.

Пальчикова гімнастика «Ялинка».

У ялинки — вниз гілки,

Листя гостре, як голки.

(Пальці обох рук переплести; долоні трохи підняти вгору, щоб переплетені пальці опустилися вниз, як гілки ялинки).

Вихователь: Ось які гарні ялиночки в нас вийшли, а тепер слухайте казку.

 Розповідання  казки «Жовті і сині ялинки» за допомогою настільного театру.

Сині і жовті ялинки

У лісі на галявині росли струнки сині ялинки. Коли на галявину налітав вітер, сині ялинки розгойдувалися, і з них синім дощем сипалися яскраві хвоинки.

– Ми найкрасивіші в лісі! – Шуміли сині ялинки, гордо поглядаючи на інші дерева.

У тому ж лісі на сусідній галявині росли пухнасті жовті ялинки. Коли налітав вітер, з жовтих ялинок, ніби  золоті  монетки , сипалися жовті хвоинки.

– Ми найкрасивіші у лісі! – пихаючись говорили жовті ялинки.

Ціле літо сперечалися ялинки, хто з них красивши.

– Хто там порушує спокій у лісі? – запитав вітер.

Повіяв вітер, захиталися гілки. З синіх ялинок полетіли сині хвоинки, з жовтих – жовті. Весь день і всю ніч кружляли над галявинами хвоинки, доки не змішалися в синьо-жовтому вихорі.

А вранці на галявинах з’явилися нові ялинки – зелені. Такі ж стрункі як сині, і такі ж пухнасті як жовті. Вони скромно стояли на галявинах і не вихвалялися своєю красою, і від цього виглядали ще красивіше.

Вихователь: Якого кольору були ялинки в лісі?

Діти: Синього, жовтого

Вихователь: Що трапилось з ялинками?

Діти: Вітер змішав  ялинкові голки.

Вихователь: Якого кольору з’явилися ялинки в лісі.

Діти: Зеленого.

Вихователь: – А подивіться, який ліс я намалювала. Ось він мій ліс! Ой! Тільки чомусь в моєму лісі немає ялинок. Якого кольору з’явилися  ялинки?

Діти: Зеленого

Вихователь: А фарби в тарілочках – одна синя і одна жовта – всього скільки?

Діти: Дві фарби.

Вихователь: Як же нам без зеленої фарби ялинки намалювати? Як зелену фарбу отримати?

Діти: Змішати фарби.

Вихователь: Я вліво, право повернусь і на художника перетворюся. (Одягаю берет, фартух. Беру свою тарілочку з жовтою фарбою  за допомогою піпетки добавляю декілька крапель синьої фарби – пензлем перемішую фарби). Який колір вийшов у мене – а з яких кольорів ми отримали зелений колір?

Дослідницька діяльність «Змішай фарбу»

(Діти набирають сину фарбу в піпетку, виливають її в жовту, перемішують за допомогою пензля).

Вихователь: А тепер, мої руки  допоможіть мені ялинку намалювати (Вихователь показує, як це робити: плавними рухами замальовує аркуш паперу зліва направо)

 Вихователь: Яка пухнаста ялинка у мене вийшла. Але аркушів багато – мені одній не впоратися, ви допоможете мені? Тоді вліво, право повернись і на художників перетворися!

Діти одягають фартухи, як у справжніх художників.

Вихователь: Візьміть фарбу в тарілочках. Якого кольору у вас вийшла фарба?

Індивідуальна робота. Плавними рухами дитина замальовує аркуш паперу зліва направо.

 Після чого діти витирають руки вологими серветками.

Вихователь: Ну, ось і побували ми в лісі, а тепер пора повертатися в групу.

Вліво, право повернись з художників в діток перетворися!

Вихователь: Діти,  ялинки запрошують нас в чарівну кімнату. Сідаємо в поїзд і поїхали. (Діти переходять в кімнати з пісочницями (зелений фон) і малюють ялинки пальчиками на піску).

 

«Пригоди зеленого листочка»

 – малювання об’ємними фарбами.

Програмовий зміст: формувати знання про осінні явища у природі.

Познайомити дітей з новим кольором  – «оранжевим».

Закріпити вміння розрізняти і називати основні кольори  – «червоний», «жовтий».

Вчити змішувати кольори за допомогою ложки, показати послідовність дій   при змішуванні. Показати, що при змішуванні двох кольорів (червоний + жовтий) з’являється третій (оранжевий). Сприяти розвитку  світосприймання  різнобарвного листя. Формувати позитивне ставлення до навколишнього світу; спонукати до елементарних творчих проявів власного самовираження; виховувати інтерес до образотворчої діяльності, бажання малювати.

Розвивати кольоросприняття. пізнавальну активність дітей за допомогою казки та експериментальної діяльності.

Розвивати дрібні м’язи рук, координацію рухів.

Попередня робота: гра «Знайди однакові», розглядання  ілюстрацій «Осінь золота», перегляд м\ф «Жовтий кущ» (м\ф «Лунтик»), «Заєць Коська та струмочок», спостереження в природі, розвага «Осінь в гості до нас прийшла»?.

Матеріал: Іграшка – Листочок, об’ємні фарби: жовта і червона, тарілки, ложки, аркуші паперу з зображенням контуру кленового листочка, ватні палички, дитячі костюми «кленові листочки» (оранжеві).

Хід:

Група оформлена, у вигляді осінньої лісової галявини

Вихователь: Здраствуйте, малята, сьогодні ми з вами підемо гуляти в осінній ліс.

Звучить музика Чайковського «Пори року. Осінь».

  – Малята, настала прекрасна пора року –  Осінь. Осінь дуже красива і щедра пора року. Восени листочки стають жовтими, червоними, оранжевими де які ще зелені. Зірване вітерцем листя, падає на землю, граціозно і плавно кружляючи. Це називається листопад. І коли ми йдемо по осіннім листочкам в парку, вони шарудять у нас під ногами!

Пальцева гімнастика    

«Осіннє листя».

«Раз, два, три, чотири, п’ять,                              
Будемо листя збирать. – стискаємо і разжимаем кулачки
Лист берези, –
загинаємо пальчики, починаючи з великого
Горобини,
                     
Лист тополі,
                            

І осини,                         
Листя дуба зберемо.
                     
Букет осінній мамі  ми віднесемо» пальчики «крокують» по столу.

Вихователь: Молодці, малята, я  розповім  вам казку.

Розповідь казки за допомогою інтерактивного фартуха.                             

Казка «Пригоди листочка».

На  березі річки росло високе дерево. На його верхівці  жив зелений листок. Він виріс тільки цієї весни, але вже встиг багато чого побачити. Він бачив і сходи, і заходи, і блакитне небо, і похмуре, і грибні дощики, і грозові зливи.

У нього було багато друзів. Він дружив з метеликами і птахами. Птахи співали йому пісні, а метелики пурхали навколо. Кожен день його був сповнений щастя. Тільки одне засмучувало листочок. Йому не подобався його колір. Він був звичайний, зелений. “Які ви гарні!” – часто казав листочок, і марно друзі намагалися йому пояснити, що у нього найкращий у світі колір. “Ні, і не вмовляйте мене, я такий зелений, нудний!”

Але одного ранку листочок прокинувся з якимось дивним відчуттям. Щось трапилося, щось було не так. Він оглянув себе, і його серце сповнилося радістю… Уявляєте, він став золотисто- жовтим! Він захитався на гілочці і щосили закричав: “Подивіться, ви тільки подивіться на мою нову сукню!”.

Це прийшла Осінь. Птахи полетіли, а метелики поховалися і заснули.

Але, може бути, їх можна наздогнати?  Він дочекався північного вітру, крикнув своєму рідному дереву: “Прощавай!” – зірвався з гілки і полетів в своєму новому вбранні прямо на південь, наздоганяти друзів».

Вихователь: Малята, допоможемо нашому зеленому листочку одягнути нову сукню?!

Діти: Так.

Вихователь:  З початку підготуємо наші пальчики, пограємо з ним.

Динамічна пауза «Листочки».

Ми – листочки, ми – листочки

Чарівні, осінні.

Ми на гілочках сиділи,

Вітер дунув – полетіли.

Ми літали, ми літали,

Перестав дуть вітерець –

Ми присіли всі у коло

Задрімали на кінець.

Вітер знову тут подув –

І листочки швидко здув.

Всі листочки полетіли

І на землю тихо сів.

Вихователь: Діти, але в мене тільки дві фарби: червона та жовта?

Листочок: Не хочу я ні червону сукню, ні жовту. Хочу оранжеву!

Вихователь:  Як же нам допомогти листочку? А чому не зможемо допомогти? Що вам потрібно для роботи? Де взяти оранжеву фарбу?

Які фарби у вас є? Якщо у вас є червона і жовта, то з них ми легко можемо отримати оранжеву фарбу. Потрібно взяти жовтої фарби додати до червоної і змішати фарби разом.

 Дослідницька діяльність «Змішай фарби»

(Діти перекладають ложкою в жовту фарбу червону)

Вихователь:  Яка фарба вийшла?

Діти: Оранжева.

Вихователь:  Навіщо нам оранжева фарба?

Діти: Намалювати платтячко для Листочка.

Вихователь:  Малювати будемо паличкою.

  Показ вихователя.

(Діти зафарбовувають силует листочка об’ємними фарбами за допомогою ватних паличок. Для закріплення результату листя запікаються у мікрохвильової печі.)

Листочок: Які гарні платтячка! Я буду самим гарним листочком на дереві. Ура! Давайте пограємо з вами!

 (Діти одягають костюми листочків оранжевого кольору)

 Псіхогімнастіка  «Листочки»

«Ох ти вітер, вітерець

Вітерець – пустунець

Полетів, покружляв

Всі листочки позривав»

(Діти виконують рухи відповідно до слів вірша)

(Діти берут кленові лисття підкидають їх і кружляють з листочками).